Workshop Commissie Ledenservice

Met Stentec op koers bij de KNMC

Dertig KNMC’ers én partners togen op 19 oktober naar het kantoor van de KNMC in Leerdam om meer te weten te komen over het navigatiesysteem en de routeplanning van Stentec. Er was een morgensessie voor de tien geïnteresseerde mensen die nog geen Stentec-programma hadden, en een middagsessie voor twintig leden die het Stentec-programma al wel op de computer hadden, maar er nog niet optimaal mee konden werken.

De firma Stentec bestaat al dertig jaar en is begonnen in 1983 op een zolderkamer in Rotterdam met windenergie en windmolens. Toen ze héél véél van wind wisten, werden er simulators voor zeilers ontwikkeld: de Sail Simulator. Toen die ook professioneel was, is Stentec aan de slag gegaan met het ontwikkelen van navigatie software voor de scheepvaart. Voor drie categorieën worden deze gemaakt: zeilers, motorbootvaarders en beroepsvaart. Inmiddels telt het in Heeg gevestigde Stentec elf medewerkers.

Na de koffie en ontvangst, door de dames van de Commissie Ledenservice, opent Reinier Nuyens om half elf de ochtendsessie door iedereen welkom te heten en de twee dames van Stentec voor te stellen. Dat zijn, moeder en dochter, Anje en Marianne Kuik. Voor de presentatie is aanwezig Diederik Vogelsang. Hij heeft een eigen bedrijf en kan bij u aan boord komen om de Stentec apperatuur aan te sluiten en uw dashbord aan te passen aan de meest moderne eisen. Ook het AIS systeem kan hij geheel voor u regelen. Vogelsang neemt direct het woord om ons vandaag heel veel te leren. Stentec is het beste systeem voor navigeren op het water, zo laat hij weten. Elke week op donderdag worden er mutaties aangebracht in de kaarten en als op vrijdag het systeem wordt opgestart volgt automatisch een update.

In maart van elk jaar komt de nieuwste versie uit. Indien men elk jaar een klein bedrag betaalt is men altijd up to date. In één overzicht kun je zien waar je kunt varen, ten minste na het invoeren van de eigen bootgegevens. Die gegevens: lengte, hoogte ,diepte, breedte en snelheid. De bevaarbare route is bijvoorbeeld blauw gemarkeerd en de niet bevaarbare wateren zijn rood. Dat mag ook andersom: de kleuren kunnen zelf worden ingegeven. Op de waterkaarten zijn alle boeien, tankstations, bruggen, sluizen en nog veel meer weergegeven. Door een klik met de muis komt een foto in beeld met adres en bijbehorende telefoonnummers . Bij internetaansluiting kun je onmiddellijk doorklikken naar de website van het object. Sinds kort zijn ook de gevaarlijke punten op het water aangegeven middels een icoontje van ’Varen doe je samen’. Hier moet dus extra attent worden gevaren. Hier wordt als hulp door extra vaarlijnen zelfs aangegeven hoe je moet varen bij deze gevaarlijke punten.

Op het Stentecsysteem kan zonder problemen AIS worden aangesloten. Dat AIS staat voor Automatic Identification System is inmiddels al enorm ingeburgerd in de scheepvaart. Voor de beroepsvaart wordt het in de loop van 2014 verplicht om AIS aan boord te hebben. Op termijn zal dat misschien ook voor de pleziervaart verplicht worden? Om dit systeem goed te demonstreren wordt Mart van Diemen gebeld die onderweg is met de Snert- en Stamppottocht. Hij heeft internet aan boord en er wordt bij hem ingelogd. Het gezelschap in Leerdam ziet hem varen en krijgt nog meerdere schepen van deze tocht op het scherm in beeld. AIS is goed voor de veiligheid. Via AIS zijn alle schepen die je moet zien op je scherm zichtbaar, ook als een onoverzichtelijke bocht wordt genaderd. Tevens wordt de naam van het schip zichtbaar, met zijn snelheid en alle overige gegevens. Men kan dus via de marifoon gemakkelijker communiceren!

Dan volgt een interessante demonstratie van het SART apparaat. Dit is een apparaatje dat in noodgevallen via GPS een alarmsysteem uitzendt. Dit zou iedere schipper moeten dragen, in combinatie met een reddingsvest. Het kost ongeveer 300 euro. Nadeel is wel dat het onder water geen signaal kan uitzenden. Marianne Kuik gaat met het apparaatje naar buiten en even later schakelt zij het in om te testen. Onmiddellijk wordt op het scherm duidelijk waar ze is. Dit is alleen mogelijk met een AIS ontvanger

Na de lunch tussen 12.00 en 13.00 uur start de middagsessie met de nieuwe deelnemers. Zij beschikken allemaal over het Stentec systeem in de meegenomen laptops en de snoeren worden uitgelegd. De verwachting van de twintig deelnemers voor deze workshop is zeer verschillend. Ze verschillen tussen ’Ik ben benieuwd of Diederik mij nog wat kan leren’ en ’Ik hoop dat ik het systeem vanmiddag eindelijk eens onder de knie krijg’. Diederik legt de aanwezigen vervolgens de volgende onderdelen heel goed uit. Het updaten bij het opstarten, het kaartenbeheer, de instrumenten, de ’Waypoints’, de routes, het AIS. Het is maar goed dat Anje en Marianne Kuik er bij zijn om iedereen te assisteren bij hun computerwerkzaamheden; ze bezoeken de ene na de andere deelnemer. Er zijn immers heel wat KNMC’ers die hun hulp goed kunnen gebruiken. Al is het alleen maar omdat er heel wat verouderde versies zijn opgestart – ze worden ter plaatse geactualiseerd. Soms komt er ook iets voor de dag dat gewijzigd moet worden in het programma. Er wordt dus ook nog van elkaar geleerd!

Nog enige tips tot slot. Kijk goed op welke datum u een route gaat plannen. Als u dat bijvoorbeeld op zondag doet kan er iets gesloten zijn. En dan krijgt u geen route op het scherm maar een stippellijn. Voor het actuele weerbericht is er de site: www.Ziltmeteo.nl Hier kan zeven dagen mee vooruit worden gekeken. Ook www.windfinder is een goede site om te bezien of het verantwoord is om op zee te varen. Via het Stentec programma kunnen zogenaamde GRIB-files worden gedownload voor de gehele wereld. Deze geven wind, luchtdruk en kans op neerslag weer voor zeven dagen. Om uit te rekenen wat de Beaufort is heb je deze simpele berekening nodig: aantal windknopen + 5 : 5 = BFR. Voorbeeld 15 knp+5=20:5= 4 BFR. Als je op het scherm bij het AIS je eigen bootje dubbel ziet varen, kun je dit oplossen door je eigen boot uit te schakelen. Dat gebeurt door ruimte in de positieweergave, wanneer het erg druk is en door de onnauwkeurigheid van de GPS . Het kan geen kwaad, want je blijft wel zichtbaar voor de andere schepen. Eén van de belangrijke functies van de Stentec WinGPS 5 Pro is dat de stroming en getijdendatabase van Nederland in het programma is verwerkt. Dus de gegevens van HP33 van de Hydrografische Dienst. De stroming van andere gebieden zoals de Duitse bocht, het Kanaal en de Oostzee kan handmatig worden gedownload in het programma. Deze stromingsgegevens worden weergegeven op de kaart en kunnen worden gebruikt tijdens het route plannen.

Daarmee is de workshop ten einde. Als voorzitter van de Commissie Ledenservice dankt Reinier Nuyens de dames Anje en Marianne Kuik en Diederik Vogelsang voor deze leerzame dag. Dit bedankje gaat gepaard met een flesje voor bij de open haard. Meer dan terecht. Want het is een meer dan leerzame dag geweest in Leerdam!

Ad Smaal

Reacties zijn gesloten.