Toertocht oude Stadjes Noord-Holland

Gezellig en onvergetelijk

We worden donderdag 21 augustus welkom geheten in de thuishaven van de Vrouwe Janny, door Eddy en Janny. Na koffie, met zelfgebakken tulband, wordt er afgerekend met de penningmeester.

Om 18.00 uur vertrekken we naar restaurant ‘De Veranda’ voor een uitgebreid zes gangen diner. Tijdens de aanlooptocht naar Amsterdam scheurt een van de ritsen van de kap van de Aphrodite. De volgende dag stortregent het. Het is dweilen met de kraan open. De kap moet snel worden gemaakt. Na een telefoontje van de TTL vindt hij een zeilmaker die de kap in één dag kan maken. Dus de volgende morgen direct met de VW bus naar Watersport Dekker in Zaandam.

De dames gaan op vrijdagochtend naar de Hortus Botanicus van de VU. In de middag volgt een havenrondvaart met als onderbreking een muziekvoorstelling van Morris Kliphuis, dit als onderdeel van het grachtenfestival. Het regent nog steeds flink. Gelukkig is het om acht uur droog en vertrekken we, weer met de VW bus, naar het openluchttheater in het Amsterdamse bos. Daar wordt het toneelstuk ‘De laatste zomer’ opgevoerd. De meeste spelers hebben een dubbelrol met heel veel verkleedpartijen. Het is een hilarisch stuk. Op de tribunes is het een eet- en drankfestijn. Iedereen heeft van alles wat eetbaar is meegenomen voor een avondje uit. Een heel geslaagde dag.

Op zaterdag varen we van Amsterdam naar Uitgeest. We trekken via de Kostverloren door Amsterdam en via het Noordzeekanaal naar Zaandam. Onderweg wordt veel verteld over de hele Zaanstreek door onze Zaankanster Thea. Erg interessant, want je bekijkt de Zaan met heel andere ogen. Op het Alkmaardermeer liggen we in de mooie jachthaven ‘Zwaansmeerpolder’ de thuishaven van Jan en Thea. s’ Avonds een etentje in de Vrouwe Janny. Het wordt een gezellige afsluiting. Zondag gaan we door naar De Rijp. We varen via het Alkmaardermeer, de Stierop en de Knollendammervaart. Er is een probleem voor de Vrouwe Janny: de Spijkerboorbrug. Het water staat te hoog of de brug is te laag. Uiteindelijk lukt het Eddy de boot met de hand onder de brug door te begeleiden. Het is echt millimeter werk. Maar goed het lukt. Wat een opluchting! We genieten van de prachtige vergezichten. We krijgen in De Rijp drie prachtige ligplaatsen aan de buitenkant van de haven. Wat is dit toch een leuke plaats. We bezoeken er het museum over De Rijp, de walvisvaart, de haringvangst en de vele molens. Bij een grote brand zijn er helaas veel huizen en molens verwoest. De Rijp is in vroeger tijden een welvarend dorp geweest, zo vertelt de geschiedenis. Na afloop koffie met appeltaart in het dorpsrestaurant. Als afsluiting van deze gezellige dag een diner met twee extra gasten. De dochter en schoonzoon van Eddy en Janny komen ons bezoeken. Dus mee eten! De volgende (maan)dag gaan we terug via het Spijkerboor – langs de nostalgische plaatsjes Oost- en Westgrafdijk – het Noordhollandschkanaal en het Alkmaardermeer naar Alkmaar. Jammer. De wereld ziet er op deze 25ste augustus zo anders uit. Het lijkt wel of de zomer voorbij is. Het regent de hele morgen! Bij aankomst is het droog. We krijgen een mooie ligplaats in het kommetje bij het havenkantoor. Restaurantjes te over! s’ Middags zijn we allemaal vrij.

De zomer is nog niet voorbij! Op de maandag volgt een prachtige dag met veel zon. Eerst boodschappen doen voor het steigerdiner morgen in Kolhorn, want daar zijn geen winkels. s ‘Middags naar het gemeentemuseum voor een bijzondere presentatie over het beleg van Alkmaar. Dit wordt heel spannend verteld, met veel filmbeelden. Ook is er de presentatie over de ‘levensloop’ van voetbalclub AZ, met aansluitend een high tea in het centrum. s’ Avonds een stadswandeling van het gilde. Zo zie je de stad door geheel andere ogen. Veel spreekwoorden komen dan tot leven. Een drukke dag. Het is genoeg voor vandaag. Morgen wacht ons een tocht van ongeveer 3 uur naar Kolhorn, met twee sluizen en een spoorbrug (dus: wachten!). Het is een mooie dag met weinig wind. Uitzicht: weilanden en kleine dorpjes. We liggen aan een lange steiger met grasveldje en picknicktafel. Prima voor ons steigerdiner. Met drie boten lekker makkelijk voor de verdeling: te weten voor-, hoofd- en nagerecht. Veel te veel! Niet goed voor elke dag. Tussendoor nog even het dorpje bekeken. Inderdaad: geen winkel te bekennen.

Op donderdag staat er slechts een klein vaartochtje op het programma. Van Kolhorn naar Schagen. Niet eens anderhalf uur varen. We vinden het prima! De dag is vrij te besteden. Er is in Schagen een West-Friese markt. Het weer is met ons. We gaan naar de feestelijke optocht met klederdracht uit vroegere tijden. Ook koetsen en kinderwagens zijn van de partij. Volksdansen en kinderkoren met oude kinderliedjes. Aansluitend een rommelmarkt (met weinig rommel). De terrassen zijn overvol. Aan het eind van de middag bezoeken we nog een klein automuseum dat door vrijwilligers wordt gerund. Terug: lekker, even de ogen dicht! We varen door naar Medemblik. Vandaag liggen er vier sluizen op ons te wachten. In de Overlekersluis (Medemblik) komt het water in het midden van de sluis naar boven. Een moment niet bij de les en je ligt aan de andere kant van de sluis. In Medemblik hebben we een mooie ligplaats aan de kade. Het waait stevig. Morgen beslissen we of we over het IJsselmeer gaan. Na koffie met appelgebak gaat ieder zijn eigen weg.

Het is zaterdag 30 augustus. We willen naar Enkhuizen. Er is s’ morgens een windwaarschuwing, 6 Bft., die om tien voor twaalf wordt ingetrokken. We wachten tot 13.30 uur. We bezoeken nog even Kasteel Radboud. Dat valt een beetje tegen. Maar goed het is maar een opvulling. Om 15.00 uur varen we Enkhuizen binnen. Nog even een terrasje pikken (daar hebben we een abonnement op!) en s’ avonds een voortreffelijk diner bij de Chinees, aan een prachtige ronde tafel met een keur van gerechten. We blijven nog een dagje in Enkhuizen. De zondag wordt begonnen met een kopje koffie op de Aphrodite. Verder gaat iedereen zijns weegs. Aad en Ada gaan een dag terug naar Bodegraven voor een 40 jarig feest. Dus met de trein. De anderen bezoeken het Flessenmuseum en het oudste sociale woningbouwproject in een prachtig parkje, dicht bij de haven. Een gevarieerde dag. Op de zonnige maandag is het IJsselmeer als een spiegeltje. Vertrek om 10.00 uur, drie uur later zijn we binnen ‘op’ Marken. Mooie ligplaats aan de kade. s’ Middag een rondleiding door gids Klaas Kes. Geboren en getogen in Marken. Dat hebben we geweten. Hij raakt niet uitverteld. Na een paar uur vinden onze benen het genoeg. Marken is prachtig maar het is geen eiland meer, want via een dijk verbonden met het vaste land. s’ Avonds gegeten in ‘Het Hof van Marken’. Voortreffelijk!

Dinsdag 2 september. De laatste dag van onze tocht. Van Marken terug naar het beginpunt, Jachthaven de Schinkel aan de Nieuwe Meer. Alles gaat voorspoedig. Maar het mag niet zo zijn. In de Nieuwe Meersluis, nog geen vijfhonderd meter van ons einddoel, wil de Aphrodite niet starten. Dan maar zij-aan-zij met de Dorjan naar buiten. Dat gaat allemaal prima. In de haven staat de havenmeester klaar om ons op te vangen. Onze reserve-monteur Eddy duikt gelijk in het motorruim. Eindelijk gebeurt er wat. Hij staat te popelen maar kan helaas niets vinden. Dan toch maar een monteur gebeld. Hij is vijf minuten geweest! Hij heeft het stekkertje dat onderaan de motor los zit binnen de kortste keren weer vast. De motor start direct en de schipper is 50 euro armer. Dus dat valt best mee. Onze Eddy is echt geïrriteerd: ‘Dat ik dat nu niet gezien heb’! s ‘Avonds een geweldig afscheidsdiner (in clubkostuum ) in ‘De Veranda’. Wat staat daar een geweldige chef achter de kachel! De meest verrassende gerechten komen op tafel en een zeer zorgzame bediening! Op de laatste avond eten nog twee oude bekenden mee, namelijk Ed en Yvonne Nieuwenhuizen. Ze willen toch nog een beetje ‘proeven’ van onze tocht.

Aad spreekt een dankwoordje voor de organisatoren. Zo wordt de hele ‘Tourtocht’ nog eens in rijm geresumeerd. Ook dan blijkt het een onvergetelijke en gezellige tocht. We kijken uit naar de volgende trip!