Rendez-Vous Oost

Ontmoeting op de botter én op de solex

We verzamelen met tien schepen in de Gemeentehaven van Huizen. Een nieuw opgezette haven die er heel gezellig uitziet en dat ook is.

De twee Theo’s (Van Catz en Van den Hoek) zijn met Jan en hun dames met gezwinde spoed op komen stomen van het Eiland van Maurik, bij Wijk bij Duurstede, na de zeer geslaagde tocht ’Kun je zingen, vaar dan mee’ naar Maritiem Den Bosch. Op donderdag zijn zij tot Muiden gekomen en vrijdag snel doorgevaren naar Huizen. Daar blijkt dat Herman en Leny van den Berg reeds een gezellige avond achter de rug hebben met Paul en Lucie Striker. Nadat iedereen zijn muntjes bij onze penningmeester Herman heeft achtergelaten en we koffie met een heerlijk koekje (waar koop je die Ineke?) op de Catz & Co hebben gedronken, kan de pret beginnen!

Op de Botterwerf ligt deze middag om kwart over één botter EB 25 voor ons klaar. Het is werkelijk prachtig weer! Een mooi herfstzonnetje met een matig windje (3 Bft) zijn geweldige ingrediënten voor een middagje botterzeilen. De vrouwelijke bemanning van De Witte Beer komt helemaal voorbereid aan boord (jawel een slimme meid is – inderdaad) en kan zo de schippers een handje helpen met het hijsen der zeilen en andere klussen. De Catz & Co vaart achter ons aan. Als we schipbreuk lijden, kunnen we bij Theo van Catz aan boord klimmen. De stemming zit er meteen al in en blijft er in, mede door de fantastische catering van Ineke! Overal is aan gedacht, het ontbreekt ons werkelijk aan niets. Na een kleine stop op een eilandje, waar we de benen kunnen strekken en Dick Denee zich nuttig maakt door wier uit het water te scheppen, zeilen we met een bakstag windje terug naar Huizen. Bij terugkomst worden we zelfs verwelkomd door een klein dixielandbandje met een gezellig nummer. Geluk, niet georganiseerd door de Catzies. Om half zeven worden we in restaurant Dickens verwacht voor een aperitief en een diner. Het wordt een geslaagde afsluiting van een mooie dag!

De volgende ochtend verlaten we om 10.00 uur de haven Huizen. We vertrekken richting Zeewolde, de Keep Cool komt wat later – er moet nog iets op de zaak worden geregeld. Dat komt goed uit bij de Nijkerkersluis waar wij alle negen tegelijk worden geschut. In Zeewolde blijken er allerlei bootjes te liggen op de plek die Theo voor ons in petto én gereserveerd heeft. Dus nu maar zelf een plekje zoeken, wat voor niemand een probleem vormt. ’s Middags kan iedereen zelf zijn programma bepalen. Lekker op het terras duiken, bij anderen een borreltje drinken of Zeewolde verkennen. Om in de avond weer bij elkaar te komen in Restaurant The Harbour. Een heel leuke locatie waar we een fantastische zangeres horen en lekker hebben gegeten. Sommige mannen hebben de indruk dat er alleen voor hen een nummer ten gehore wordt gebracht en gaan er eens extra goed voor zitten.

Op zondag vertrekken we om half tien vanuit Zeewolde richting Harderwijk. De Witte Beer en de Botkil voorop, zodat ze in de hun bekende haven kunnen assisteren met het aanleggen van het konvooi. Het weer is wederom fantastisch, maar fris. Nadat alle schepen hebben vastgemaakt, gaat iedereen zich voorbereiden op onze solextocht. De brommertjes worden keurig rond 11.00 uur bij de haven afgeleverd waarna een uitleg volgt hoe de machines te bedienen! Het is ook wel lang geleden dat we voor het laatst op een solex hebben gereden. De leider en de bezemsolex krijgen ook nog een GPS met de route. En dat valt allemaal toch nog niet mee! De start alleen al. Met gevaar voor eigen leven, eerst rennen naast de solex, dan erop springen en dan een ietsie pietsie bijtrappen en hopen dat hij blijft pruttelen. Velen van ons moeten hebben gedacht: ’Dat ging ons vroeger toch veel beter af!’ Maar goed na veel oefening en soms het omruilen van de solex, gaan we op weg. For ever young! Met Dick Denee voorop rijden we een leuke route langs het zeepad richting Nulde, door Ermelo om uiteindelijk bij de schaapskooi te landen. Hier worden de meegebrachte botterhammetjes genuttigd, wordt een kopje koffie gekocht en wachten we tot iedereen is gearriveerd.

Een vrijwilliger van de schaapskooi geeft ons daarna uitleg over het gebied en de schaapskudde, waarna hij ons meeneemt (best een pittig stukje lopen voor sommigen) naar de herder en zijn honden. De herder vertelt uitgebreid over de heide en de kudde en laat ons ook zien hoe hij met zijn bordercollies de schapen bij elkaar houdt. Toch bijzonder om hele dagen alleen met twee honden en een paar honderd schapen op de hei te lopen. Het is heerlijk op de hei en leerzaam. Teruggekeerd in de schaapskooi kan iedereen nog iets drinken, om daarna de terugtocht te beginnen. Dus gas open en karren maar! Geweldig gevoel op zo’n solex en je wordt steeds overmoediger. Theo van Catz, de bezemsolex, krijgt een telefoontje en is zo keurig de rest kwijt geraakt. Via de GPS heeft hij de oorspronkelijke route opgepikt en heeft zijn weg naar de haven keurig gevonden – al komt hij wel als laatste binnen. Om vijf uur zijn we allemaal veilig binnen en kunnen we ons voorbereiden op het afsluitende diner in restaurant Bouillabaise aan de Vismarkt. Hier hebben we geborreld en heerlijk gegeten; een waardige afsluiting van een geweldig Rendez-vous Oost!