Leerzaam en informatief op pad in Lelystad!

Rond de klok van tien uur is bijna iedereen al aanwezig voor het programma dat om half elf begint. Conclusie: iedereen heeft er zin in. Wij worden met koffie en appelpunt ontvangen in de naast de Jachtservice Flevoland gelegen Bistro Jan Goos.

Na een korte introductie door Reinier Nuyens, de voorzitter van de organiserende Commissie Ledenservice, krijgt Richard Panhuijsen, de eigenaar van Jachtservice Flevoland en Mobiele Jachtservice Flevoland, het woord. In een korte inleiding vertelt hij dat hij uit de vliegtuigbouw komt en van zijn hobby ‘varen’ zijn werk heeft gemaakt. In 2008 zijn hij en zijn vrouw Monique het bedrijf gestart op een andere locatie in Lelystad. Deze locatie is achter de sluis en derhalve wat moeilijker te bereiken dan de locatie die zij anderhalve maand geleden hebben ingenomen. Een bezoek aan de bedrijfshal maakt duidelijk dat het bedrijf hier nog in de opstartfase is. Momenteel heeft het bedrijf vier vaste monteurs in dienst en worden voor ‘speciale’ klussen vakmensen in de vorm van ZZP’ers ingehuurd. Na zelf altijd gezeild te hebben heeft hij recent een motorboot type Schottel gekocht – een type schip waarmee de politie heel wat tijd op het water heeft doorgebracht. Door zijn werk als vrijwillige schipper bij de KNRM komt hij veel in actie bij het redden van motor- en zeilboten op het Marker- en het IJsselmeer. Bij motorboten wordt ruim 70% van de problemen veroorzaakt door motorstoringen, die bijna allemaal weer worden veroorzaakt door dieselproblemen.

De oorzaken van diverse problemen.
Het probleem van vuil in tanks is net zo oud als dat wij diesel in tanks bewaren. Deze vervuiling was gewoon bezinksel in de tank of roestvorming en dergelijke. Groot verschil met ‘vroeger’ is wel dat de oude motoren minder gevoelig voor vuil zijn dan de huidige commonrail dieselmotoren. Het voordeel van de moderne motoren is dat deze veel zuiniger werken en schonere uitlaatgassen produceren.
Daarnaast zijn er nog twee problemen bijgekomen te weten:
– De biodiesel toevoeging
– Het vervangen van zwavel door nitraat.
Deze twee veranderingen zijn ingevoerd omdat een schoner milieu nu eenmaal steeds belangrijker wordt gevonden. De Europese E10 norm houdt in dat er 10% biodiesel bijgemengd moet worden. Nitraat heeft t.o.v. zwavel het nadeel dat het meer vocht aantrekt, waardoor er meer water in de tank komt. Tevens gaat zwavel de veroudering van diesel tegen, de huidige diesel vergomt (plakkerig worden) veel sneller. De bacteriën kunnen zich in een vochtige tussenlaag tussen diesel en water zeer snel ontwikkelen.

Hoe krijg je water in de tank?

  • Een slecht afsluitende tankdop.

  • Via de ontluchting van de tank. Water wat met golven of afspuiten via deze opening binnenkomt.

  • Condensvorming in de tank. Dit kan op verschillende manieren ontstaan.
    – Koude bruggen rond de tank.
    – Een deel van de tank is de scheepshuid.
    – Tank in de machinekamer geplaatst

  • Met de diesel die wordt getankt, komt het mee.

  • Het regent tijdens het tanken.

Waar moet je dus altijd opletten?

  • Tank bij een locatie waar veel getankt wordt, dan heb je altijd verse diesel. Het allermooiste is een tankstation met een water en weg tankmogelijkheid.

  • Tank op plaatsen waar het er schoon uitziet. In een oud verroest tankbootje zullen de tanks niet splinternieuw zijn.

  • Probeer tankstations te vermijden waar de tank op de wal staat en dus de hele dag in de zon staat op te warmen.

  • Vervang tijdig het rubber van de tankdop.

  • Monteer een afsluiter in de beluchtingsleiding. Niet vergeten open te zetten tijdens het varen en tanken.

  • Tap de tanks regelmatig, doch minimaal één keer per jaar af. Nu hebben niet alle tanks een mogelijkheid hiertoe, maar je kunt ook met een vacuümpompje het water en viezigheid onderin de tank wegzuigen. Is dit niet mogelijk, dan heeft Richard de mogelijkheid om een kant en klare mangat module te plaatsen.

  • Vaar je tank zo ver mogelijk leeg, dan tank je zoveel mogelijk verse diesel.

  • Indien mogelijk isoleer de tank door deze te beschermen tegen warmte en kou.

  • Bij het aftanken in de winter, dat altijd is gepropageerd, zet Richard zo zijn vraagtekens, omdat de huidige diesel vrij snel veroudert. Er lopen enkele proeven met boten die niet afgetankt worden om te kijken of dit beter of slechter is.

Wat kun je nog meer doen om problemen te voorkomen?

  • Een dubbel omschakelbaar brandstoffilter plaatsen. Let op volgens de CE normering mogen er geen filters geplaatst worden met een glazen onderhuis i.v.m. de brandveiligheid.

  • De aanzuigleiding niet te laag in de tank laten aanzuigen, op de bodem zit de meeste rotzooi.

  • Brandstofslangen minimaal eens in de 12 jaar vervangen

  • Let bij het vervangen van de filters er altijd goed op dat de meegeleverde rubberen ringen goed geplaatst zijn i.v.m. de afdichting.

  • Verwissel olie- en dieselfilters (onderling!) niet.

  • Zorg voor voldoende reservefilters en gereedschappen om deze te kunnen vervangen.

  • Moderne motoren hebben een gekoelde brandstof retourleiding. Dit heeft twee voordelen een lagere brandstoftemperatuur heeft een efficiëntere verbranding, omdat er meer lucht bij gemengd kan worden. Bacteriën vermenigvuldigen en groeien langzamer bij een lagere temperatuur.

  • Magneetfilter monteren. Dit is onderhoudsvrij, ontzettend duur, maar wel een bewezen succes.

  • Af en toe een kwartiertje vol gas varen spoelt alles goed door, de motor wordt bloedheet en zuigers en verstuivers branden mooi schoon.

  • Additief toevoegen.

Forte (www.forte-nwe.nl)

  • Reinigt en smeert het complete dieselbrandstofsysteem van tank tot en met injectoren.
  • Reinigt de verbrandingsruimtes en zuigerveergroeven.
  • Minder blowby en motorolievervuiling.
  • Behandelt vocht in de brandstof (biodiesel).
  • Verbetert de verbranding en de motorprestaties.
  • Vermindert de roetuitstoot en de vervuiling van het inlaatspruitstuk.
  • Minimaliseert het vastroeten van verstelmechanismen van variabele turbo’s.
  • Optimaliseert het brandstofverbruik en zorgt voor schonere uitlaatgassen.

Startron (www.startron.nl)

  • Inkapselen van het water in de tank.
    – Octaan gehalte omhoog
    Langer houdbaar
    Kan gebruikt worden in alle combinaties.

Sommige producten kunnen bij te hoge doseringen te zuur worden met schadelijke gevolgen voor de zuigers en cilinderkop. De voorkeur van Richard gaat uit naar de producten van Forte. Maar op internet kunt u een scala aan additieven vinden met ieder zijn eigen voor- en nadelen.

Tot slot liet Richard nog een zelfontwikkeld dieselreinigingssysteem zien waarbij de vervuilde diesel in de tank via een spoelmodule gereinigd wordt waarbij er zo min mogelijk diesel verloren gaat. Er wordt ca. 100 liter in een half uurtje gereinigd. De commissie ledenservice is ervan overtuigd dat de meeste vragen m.b.t. brandstof door Richard meer dan voldoende zijn beantwoord.

Na het brandstofverhaal heeft de vrouw van Richard een uitstekend verzorgde lunch klaargezet die een ieder uitstekend smaakt. Na de lunch gaan wij met de auto vijf minuutjes verderop naar het Reddingstation van de KNRM.

KNRM bezoek.

Bij aankomst worden wij opgewacht en ontvangen door de schipper van dienst, Sylvain van Ligtenberg. Hij is niet alleen een goed schipper maar ook een uitstekend verteller. Aan de hand van zijn verhaal en wat korte filmpjes krijgen wij een uitstekend beeld van het nieuwste reddingstation van de KNRM. Even de feiten op een rij:

  • Het station is op 5 oktober 2013 in gebruik genomen.

  • Er wordt gevaren met de vernieuwde Nicolaas klasse. Topsnelheid 35 knopen.

  • Het station telt 6 schippers, 14 opstappers, 6 personen in de plaatselijk commissie en 11 helpers aan de wal.

  • Er zijn in Nederland 45 reddingstations langs de kust en grote binnenwateren.

  • 80% van de reddingen vinden plaats in het vaarseizoen en 90 – 95% van de reddingen zijn ten behoeve van de pleziervaart.

  • In 2013 kwam de KNRM 1.997 keer in actie en bracht 3.338 mensen veilig aan land.

  • De KNRM heeft 65 beroepsmensen in dienst en ca. 1300 vrijwilligers

  • De KNRM ontvangt geen enkele overheidssteun. Kan dan ook volledig zelfstandig opereren en beslissingen nemen.

  • Er is voor iedere vrijwilliger een langdurig opleidingsprogramma, je wordt niet zomaar redder.

  • De nieuwste reddingboot NH 1816 wordt op dit moment getest en is ontwikkeld voor een nog grotere veiligheid van de redders op zee. Als deze boot omslaat blijft de motor gedurende 3 minuten doorlopen en kan na het terug kantelen gelijk gevaren worden. Dit in tegenstelling tot de huidige reddingboten waar de motor direct afslaat bij omslaan.

Tips van de schipper Sylvain

Ga goed voorbereid op pad en zorg dat je spullen in orde zijn. Luister naar het laatste weerbericht. Als je veel op open, groot water vaart zorg dan dat je ook via AIS gespot kan worden naast de andere zaken zoals een radar reflector. Pas je veiligheidsmiddelen aan aan je vaargebied. Gebruik voor noodoproepen altijd kanaal 16 en niet (bijvoorbeeld) kanaal 1 van het IJsselmeergebied. Mobiel kan ook (de oproep wordt doorgegeven aan IJmuiden Rescue) maar op het water werkt alleen marifoon. Ook het uitpeilen van mobieltjes is op open water eigenlijk niet mogelijk. Tot slot; als je twijfelt of je een noodoproep moet doen, doe die dan zo snel mogelijk. De KNRM zal te allen tijde uitrukken om je te helpen. Als voorbeeld noemt Sylvain een man overboord. Als je de KNRM pas oproept nadat je eerst zelf een kwartier (vergeefs) hebt geprobeerd de persoon langs een hoog vrijboord aan boord te krijgen, zijn de redders ook direct een kwartier later in de buurt. Zeker met kou en veel wind kunnen dat cruciale minuten zijn! We krijgen ook nog een demonstratie van het aantrekken van het nieuwste overlevingspak van de redders en hoe de boot startklaar ligt. De KNRM stelt dat er 15 minuten na de noodoproep gevaren wordt.

Tot slot bedankt Reinier Richard en Monique Panhuijsen én de schipper van dienst Sylvain Ligtenberg voor hun enthousiasme en voor alle kennis die ze met ons hebben willen delen. Hij is ervan overtuigd dat de KNMC-leden die niet geweest zijn een grote kans hebben laten liggen.

Tekst: Herbert Schoenmakers
Foto’s: Mariszkà Bos

Reacties zijn gesloten.