Kleinkindertocht

Over Opa’s, Oma’s en vooral over 21 Kleinkinderen

Elf KNMC-boten varen woensdag 30 april de haven van de Watersportvereniging ’De Merwede’ binnen. Het is duidelijk. De jaarlijkse Kleinkindertocht van Jan van der Aa en Truus de Wit kan beginnen!

Donderdagochtend is het dan zo ver. Nadat alle Opa’s en Oma’s zich met hun kleinkinderen in het clubhuis hebben gemeld, stellen Jan van der Aa en Truus de Wit zich voor en vertellen ze wat het programma van de Kleinkindertocht zal zijn. Eenentwintig (klein)kinderen hebben een plaatsje aan de lange tafels gekozen en krijgen een oranje petje, dat ze mogen versieren met de naam van de boot en hun eigen naam. Leuk en handig! Onder het genot van een lekker kopje koffie en een glaasje fris zit de stemming er al gauw in en wordt de yell van de KNMC ingestudeerd. De Bora Bora van Reinier en Renie blijkt de hoogste mast te hebben op hun schip en zij krijgen dan ook de KNMC-vlag overhandigd. Om twee uur klinkt de starttune, en kunnen we vertrekken!

Met een heerlijk zonnetje in de rug varen we Gorinchem uit, richting Woudrichem. Nadat iedereen is gearriveerd, lopen we met z’n allen de steiger af, de scheepswerf op. Daar staat ’Koos de havenmeester’ te wachten om ons een rondleiding op de Werf te geven. Er staan mooie houten schepen die door hobbyisten worden gerestaureerd. We komen in het botenhuis, waar hij ons de smederij en allerlei werktuigen laat zien om masten, zwaarden en roeren te maken. De kinderen mogen om beurten, aan het hijsblok hangen wat ze erg spannend vinden. Ze krijgen van Koos een klompje met zeil, dat ze zo mooi mogelijk mogen beschilderen. Ook nu weer gaat hun naam erop. Dat is voor de zeilwedstrijd, later op de dag. Oma Hanny en Opa Nick zijn de jury, en maken serieuze aantekeningen over het mooiste ontwerp. Tijdens het spelen op de helling wordt vervolgens de hulp van de EHBO Opa Hans en Oma Grada geraadpleegd omdat Petronella, die eerder op de dag al een splinter had, haar knie heeft beschadigd. Een pleister doet wonderen!

Na het drogen van de traantjes beginnen we met spelletjes! Als eerste het touwtrekken… Jongens tegen de meisjes… Maar al gauw kunnen sommige Opa’s het niet laten om een beetje mee te helpen. Ondanks hun inspanning gaan de jongens het toch winnen. Dan naar het frisbee en bal werpen op het grote veld. Wie het verste kan gooien! Bas, Wiebe en Kay doen het erg goed. Ook is het leuk, om een balletje zo dicht mogelijk bij een omgedraaide frisbee te werpen. Yumi denkt even de winnaar te zijn, maar wordt op het laatste moment verslagen door Jibbe. Dan lopen we naar de overkant van de haven om de klompjes in het water te zetten. Koos helpt mee, want het is erg modderig en er zijn er al een paar uitgegleden. Spannend, want de bootjes varen naar verschillende kanten vanwege de stroming. Na een tijdje zien we welke klompjes een voorsprong hebben. En uiteindelijk blijkt het klompje van Yumi het verst te zijn gekomen.

Om zes uur gaan we ’s avonds met z’n allen naar het restaurant ’De Stroming’. En worden we verwend met een vijfgangen diner met het landenthema. Met de muziek en de kleding van het land worden de gerechten door de kinderen uitgeserveerd en we beginnen met het voorgerecht, bitterballen en kaas uit Holland. Gevolgd door gerechten uit Spanje, Italië, Griekenland en Amerika. En de klapper is het nagerecht. IJs, slagroom, vruchten en taart: het is een feest voor iedereen! Voldaan keren we weer terug naar de boot. Deze dag kan niet meer stuk.

Al vroeg staan er vrijdag kinderen klaar bij de Challenger, om met Opa Jan de krant te gaan kopen in Woudrichem en rond te brengen bij de boten. Na de Palaver gaan we weer op pad richting jachthaven Vissershang in Hank. Nadat we door de sluis in Werkendam zijn gevaren komen we in de Biesbosch. Een prachtige tocht dwars door de natuur en we genieten van alles om ons heen. Ook hier in Vissershang krijgen we weer een mooie plek en als iedereen binnen is staat de Hank-o-motief van Cor klaar om ons mee te nemen naar de Kurenpolder. De Kurenpolder is een recreatiegebied met veel activiteiten voor jong en oud. Maar voordat Cor vertrekt, laat Hans nog even z’n twee kippen uit op het grasveld. Hij heeft zijn huisdieren meegenomen voor zijn dagelijkse verse eitjes. Dan rijden we met het treintje over landweggetjes richting Hank. De kinderen hebben al groepjes gevormd en hebben het duidelijk naar hun zin. Wiebe en Mees, zijn de oudste en al wat puberig en moeten soms even worden gecorrigeerd. Maar ook zij genieten volop.

Bij de Kurenpolder krijgen de kinderen een strippenkaart waar zij de hele dag activiteiten mee kunnen doen, zoals waterfietsen, skelteren, springkussen, speeltuin en schminken. En bij Truus kunnen ze een glaasje fris en wat snoep komen halen. Terwijl de kinderen naar hartenlust bezig zijn, hebben de Opa’s en Oma’s het ook naar hun zin en sommige wanen zich in de Après-ski. Het is deze dag best koud en daarom bestellen ze chocomel met rum en slagroom. Grada en Jacques zijn bezig in het nieuwe klimpark en als zij de overtocht met de kabelbaan wagen, krijgen ze veel support. Dan worden we allemaal naar binnen geroepen en begint het frietfeest.

Een lopend buffet met lekkere friet en snacks staat op lange tafels klaar en ook nu mogen de kinderen eten wat ze willen. Ook de Opa’s en Oma’s eten mee en als iedereen voldaan is, komt Cor ons weer ophalen met de Hank-o-motief. Dan is er nog even tijd voor een struinwandeling voordat de kinderen hun bed in duiken. We lopen het bos in en Lola de logeerhond van de Jupiter mag mee. Opa’s dragen de emmers met snoepjes en dagen de kinderen uit, om erin te graaien. Een leuk spelletje, dat een klein beetje uit de hand loopt, als er een opa bijna op de grond ligt. Maar de kinderen hebben plezier en Lola doet met hun mee. Heerlijk struinen we door het mooie gebied, over een pad langs het water en komen zo na drie kwartier weer bij de jachthaven aan. Ook deze dag is weer grandioos geslaagd!

Het ziet er naar uit, dat het deze zaterdag een mooie dag gaat worden. Alle bijbootjes worden klaargemaakt voor een leuke tocht door de Biesbosch onder begeleiding van gids Joey Braat. Truus heeft voor iedereen wat lekkers meegenomen. Om 9.30 uur stappen we in de boten en varen achter elkaar aan richting Polder Turfzakken. Even gaat het mis als het bootje van Opa Jan vast komt te zitten tijdens het varen. Waarschijnlijk heeft hij te veel kinders aan boord. Maar met een sleepje komt het al gauw weer goed en kunnen we ons tochtje vervolgen naar de polder, waar we een wandeling gaan maken. De bootjes zijn aan de kant getrokken en blijven zo liggen (als het goed gaat). Ossen met hun kalveren staan ons aan te staren en sommige kinderen houden stevig de hand vast van Oma of Opa, omdat dat toch wel spannend is. Dan komen we aan bij een mega uitkijktoren. Joey legt het een en ander uit, aangevuld door Opa Aad, die veel over de spaarbekkens kan vertellen. We hebben een mooi uitzicht over de polder en over het weer mogen we niet klagen. Als we terug komen bij de bootjes, zien we tot onze schrik, dat twee boten naar de overkant zijn afgedreven. Een van de Opa’s is zo vriendelijk om ze op te gaan halen en zo kunnen we aan de terugtocht beginnen. Onderweg worden we nog even door Oma Truus getrakteerd op het laatste lekkers uit de tas. Als Opa Jan dan vol gas de Spijkerboor over wil varen, waait er een petje af en moet ie weer rechtsomkeert om het petje uit het water te vissen. Gelukt! Terug in de haven, even tijd voor de lunch en dan vertrekken we naar Heusden. Verder die dag zijn er geen activiteiten, ieder gaat z’n eigen weg.

Alle kinderen staan op zondag, de laatste dag alweer, klaar bij de Challenger om naar Bakkertje Deeg te gaan. Onder begeleiding van Truus, John, Rob en Marijke lopen we langs de stadsmuur richting molen aan de historische haven. Dan de trap op naar Bakkertje Deeg. Bakker Lucas, staat de kinderen al voor zijn winkel op te wachten en neemt ze mee naar de bakkerij. Daar legt hij uit, hoe verschillende machines werken en maakt hij deegbolletjes klaar voor de kinderen. Hij doet ook voor, hoe je gevlochten broodjes kan maken en de kinderen gaan aan lange tafels aan de slag, ieder met 5 bolletjes deeg. De kleintjes weten niet goed raad met het deeg en worden geholpen door Lucas en Opa John. Hij is ook bakker geweest en kent de kneepjes van het vak. Trots leggen de kinderen hun creaties op de bakplaat en de broodjes gaan de oven in. Tijdens het bakken en het wachten op alle Opa’s en Oma’s, wordt er een lied ingestudeerd. En als dan de grote mensen arriveren, wordt er uit volle borst gezongen en krijgen we in de lunchroom soep met belegde broodjes. Daarna is de afsluiting en komt de jury met de uitslag. Veronique heeft de mooiste pet, Yumi en Kay zijn winnaars met de klompenwedstrijd Jibbe is de beste met de buitenactiviteiten en Maurits kon het langst aan het hijsblok blijven hangen. De jury heeft voor elk kind een leuk verhaal en zij mogen uiteindelijk allemaal een prijsje op de tafel uitzoeken.

Ook diverse Opa’s en Oma’s worden in het zonnetje gezet. Gerrit de penningmeester, John van de bezemboot, Hans en Grada van de EHBO. Rob de fotograaf, Marijke voor het verslag, kortom, niemand wordt overgeslagen. Maar een extra applaus geven we met z’n allen aan Opa Jan en Oma Truus!!! Wat hebben zij het weer leuk gedaan dit jaar. We hebben genoten en kijken uit naar 2015. Bedankt Jan en Truus !

Iets later is de Kleinkindertocht echt afgelopen als om twee uur op de Bora Bora de vlag wordt neergehaald…