Eilandentocht

Het afhaken van TTL Mart hakt er stevig in

Deze editie van de Eilandentocht wordt niet alleen gedomineerd door twee afgedwongen ligdagen vanwege (te) harde wind, maar vooral ook door de gezondheidsproblemen van de Toertochtleider.

Het officiële begin van de Eilandentocht 2014 is zondag 6 april vanaf 16.00 uur. Omdat uw verslaggever op de zaterdag een geheel andere activiteit heeft, varen wij het schip al op vrijdag 4 april naar Lelystad. Maar wat een verrassing uiteindelijk zijn elf van de zestien schepen op die dag al aanwezig. Komt het door het mooie weer of zijn de kriebels om te gaan varen, na de verplichte winterpauze , zo groot?

Na de gebruikelijke stop bij de penningmeester en een bijzonder gezellige borrel en diner wordt de eerste dag afgesloten. Tijdens het palaver de volgende dag wordt duidelijk dat de weersvoorspellingen voor de komende dagen niet echt gunstig zijn. Vandaag kan de geplande tocht naar Stavoren echter wel doorgang vinden. Het konvooi van zestien schepen vertrekt dan ook volgens schema om 10.00 uur en vaart richting Houtribsluizen. Zonder enig oponthoud kan het gehele konvooi in één keer de sluis binnenvaren om daarna koers te zetten naar Stavoren. De verdere tocht verloopt zonder bijzonderheden en de schepen meren vervolgens af in de oude haven van Stavoren. Waarbij drie schepen eerst nog even langs het bunkerstation gaan om de voorraad diesel aan te vullen. Het palaver de volgende ochtend is geen opgewekt gebeuren. Niet alleen wordt besloten de tocht naar Harlingen met een dag uit te stellen, maar vooral de beslissing van Mart van Diemen om zijn taken als TTL neer te leggen vanwege fysieke klachten en veel pijn hakt er stevig in. Gelukkig zijn Carel Schut en Adri Engelvaart bereid de begeleiding van de Eilandentocht over te nemen.

Omdat de weersverwachting voor de volgende dag slechts marginaal beter is, organiseert de TTL een alternatieve route binnendoor naar Harlingen, beginnend met een sluisschutting vanuit de Oude Haven naar het binnenwater. In eerste instantie is de verwachting dat twee of drie schepen hiervan gebruik maken. Na mobilisatie van de sluiswachter blijkt alleen uw scribent gebruik te maken van dit aanbod. Jammer genoeg zijn er door de harde wind in de volgende dagen nog gelegenheden te over om aan te tonen, dat niet alleen het scheepje, maar ook de bemanning voldoende zeewaardig is om aan deze tocht mee te doen. Na de ongeplande ligdag in Stavoren wordt de volgende dag de tocht naar Harlingen ondernomen. Een beetje knobbelige tocht over het IJsselmeer en veel rustiger vervolg na de sluis in Kornwerderzand. Vroeg in de middag voegt ook het schip van de verslaggever zich weer bij het KNMC konvooi. De dag wordt besloten met een après-sail borrel in het etablissement Anna Casparii.

De volgende dag gaan de KNMC’ers aan boord van de Mare Marieke voor een zeiltocht op het wad. Het weer laat zich van z’n goede kant zien en met een licht windje wordt koers gezet langs de Pollendam richting Blauwe Slenk in de hoop hier zeehondjes op de banken aan te treffen. En inderdaad gelukt het een aantal zeehondjes te bewonderen. De dag daarop vertrekt het konvooi richting West Terschelling. Omdat de reparatie van de koppeling van de Orca nog niet is afgerond, blijft ook Le Faucon achter om vervolgens een uurtje later alsnog koers te zetten naar het dorp onder de Brandaris. Bij aankomst schijnt de zon. Dit in combinatie met een après-sail in café het Zwaantje zorgt er voor dat de dag met een zeer positief gevoel wordt afgesloten. De zaterdag begint met een blauwe lucht en een fris windje. Goed weer voor wandelen en fietsen, de KNMC’ers worden dan ook over het hele eiland waargenomen. Helaas eindigt deze ligdag op Terschelling met toenemende wind en toenemende bewolking. De belangstelling voor een optreden van Hessel is dit jaar niet echt groot en met slechts zes KNMC’ers van de dertig wordt een reis naar het etablissement de Groene Wijde ondernomen. Wat een geweldige avond oplevert met veel muzikale herinneringen.

 

Voor de zondag staat de overtocht naar Vlieland op het programma. Omdat de agenda op het Wad in hoge mate door het tij gedicteerd wordt, staat het vertrek voor 13.00 uur gepland. Al voor het palaver overlegt de TTL met de crew van het kleinste schip. De windverwachting is windkracht vijf met golfhoogtes van gemiddeld anderhalve meter in de Vlietstroom en de Stortemelk. Nadat wij de vraag of we dat wel zien zitten positief hebben beantwoord is het palaver een fluitje van een cent. Tijdens het opstarten van de motoren blijkt de Petronella-G problemen te hebben met één van de twee motoren. De White Angel besluit ook achter te blijven. Gelukkig zijn de problemen op te lossen en met enige vertraging zetten ook deze schepen koers naar Vlieland. De overtocht verloopt voorspoedig en redelijk snel doordat er nog profijt kan worden gehaald uit de uitgaande stroom. Het nadeel van die stroom is wel dat in het gedeelte Vlietstoom/ Stortemelk de golven erg steil worden door de westelijke wind. Dit is dan ook aanleiding om een tandje terug te nemen op het gas, zodat de tocht niet te onaangenaam wordt. De rest van de dag en de volgende dag zijn vrij te besteden en geven aanleiding om de fietsen tevoorschijn te halen. De vrije dag wordt afgesloten met diner in de Herberg van Flielant, waar traditiegetrouw asperges op het menu staan. Door de harde wind (Beaufort 7) valt het fietsen met of zonder trapondersteuning toch tegen. En erger nog: de wind blijft stevig doorwaaien, zodat de overtocht naar Texel met een dag wordt uitgesteld. Tijdens de afgedwongen ligdag worden de omstandigheden zoals wind en temperatuur toch wat beter, zodat het toch een redelijk actieve dag wordt, die bovendien wordt afgesloten met een après-sail in het Loods café. Deze ingelaste bijeenkomst is een goede compensatie voor de weersomstandigheden want het wordt een levendige en gezellige avond.

Woensdagmorgen om negen uur vertrekt het konvooi richting Oudeschild. In de Vlietstroom staat nog wat deining veroorzaakt door de harde wind van de voorgaande dagen. Gaandeweg wordt het steeds beter en met het zonnetje erbij wordt dit een aangename tocht. Door de extra ligdag op Vlieland kan het bezoek aan het museum Kaap Skil geen doorgang vinden. Wel gaat de excursie naar de ambachtelijke brouwerij van Texels speciaal bieren door. De groei van deze lokale brouwerij is indrukwekkend. De één miljoen toeristen die Texel jaarlijks bezoeken, en dus de kans krijgen om te genieten van Texels bier, zorgen ervoor dat de export van dit merk meer en meer toeneemt (alles dat het eiland afgaat, heet natuurlijk export!). Na een leuke film en een enthousiast begeleide rondleiding is het tijd om de biertjes te proeven. Door het goede weer en de zon kan dit buiten op het terras plaatsvinden. Aansluitend maakt de bus nog een tussenstop op de jachthaven om de hondenbezitters op te halen voor een bezoek aan het Theater- restaurant ’De Klif 12’ voor een driegangenmenu met entertainment van het bedienend personeel onder leiding van Bas. De TTL besluit vervolgens om niet Den Helder aan te doen maar rechtstreeks koers te zetten naar Medemblik. Met een zuidwestelijke wind 5 à 6 is dit niet de meest aangename tocht. Op het traject Oudeschild – Den Oever worden de schepen met zout water gesprayed en vervolgens neemt op het knobbelige IJsselmeer de hoeveelheid IJsselmeerwater alleen maar toe, terwijl het zout natuurlijk op de schepen achter blijft. In Medemblik worden de muntjes van de apres-sail opgemaakt in het café Brakeboer ’t Vooronder, of teruggegeven aan de penningmeester (voor gebruik volgend jaar) en wordt de avond afgesloten in de gepaste omgeving van De 2 Schouwtjes.

De volgende dag is de laatste dag van de Eilandentocht en staat het traject Medemblik – Enkhuizen op het programma. Geen grote tocht maar de wind heeft nog steeds een kracht van 5 a 6 Beaufort. Het enige is dat de wind nu uit een noordelijke richting waait. In plaats van stampend wordt dit gedeelte van de tocht rollend en slingerend afgelegd. Gelukkig is het een korte afstand en meert het konvooi snel af in de Oude Haven van Enkhuizen. Vlak voor het restaurant Die Port van Cleve, waar het eindfeest plaats vindt. Het verzoek aan de heren is om in clubkostuum te komen, de dames worden op hun mooist verwacht. Hieraan wordt met enthousiasme voldaan. Weliswaar met een verouderde stropdas, maar dat is altijd beter dan geen stropdas! Tijdens de afsluiting bedankt de Waarnemend Toertochtleider op de gebruikelijke wijze de penningmeester, konvooileider, krantenmannen en de verslaggever voor de getoonde inzet. Niet alleen omdat er vorig jaar officieel afscheid genomen is van Carel als Toertochtleider, maar natuurlijk ook omdat Mart alle voorbereidingen voor deze tocht heeft verricht gaat de dank van de deelnemers in de vorm van een bloemstuk zijn richting uit, tezamen met de beste wensen voor zijn gezondheid.

Dirk Zwart

Reacties zijn gesloten.