Bedrijfsbezoek Commissie Ledenservice

’Noorderlingen’ laten het wat afweten in Zwartsluis en Meppel

’Organiseer eens iets meer in het noorden!’ Het is één van de zaken die uit het Tevredenheidonderzoek naar voren komen. Op 6 december is dat verzoek door de Commissie Ledenservice ingewilligd met een excursie naar Hydrosta in Zwartsluis en Holterman Schipyard in Meppel. Een zeer geslaagde dag, jammer alleen dat het aantal deelnemende ’Noordelingen’ tegenvalt.

Daags nadat de tweede zware herfststorm over Nederland is getrokken, begeven 26 KNMC’ers zich door regen, wind en sneeuw naar het ‘noorden’ – nou ja, naar de kop van Overijssel. De Commissie Ledenservice heeft daar een excursie georganiseerd naar Hydrosta in Zwartsluis en Holterman Schipyard in Meppel. De niet-’Noorderlingen’ zijn duidelijk op tijd vertrokken. Als ik om kwart voor tien bij Hydrosta binnenkom, zitten ze al aan de koffie. Hydrosta is voor mij op dat moment nog een onbekend bedrijf. Begrijpelijk, zoals directeur Leo Stam ons in zijn presentatie uitlegt; ze richten zich in het maritieme segment vooral op werven; maar toch verbazingwekkend als je ziet wat ze allemaal ontwikkelen, produceren, leveren en onderhouden. Een bedrijf dat voortgekomen is uit een hobby en nu al meer dan 25 jaar een begrip is op het gebied van hydrauliek.

Oprichter Leendert Stam (sr) is een kwart eeuw terug werkzaam in de landbouw en zoals elke landbouwer bekend met hydrauliek. Maar hij is ook watersporter. Als hij midden in de jaren zeventig met zijn Urker kottertje bij het Nijkerkerstrand ligt en er een bootje naast hem komt liggen met besturingsproblemen, weet hij dat dit met een hydraulisch stuursysteem op te lossen is. Hij zorgt er voor. Meer klanten volgen en in 1976 wordt ’Scheepsbouw Stam’ geboren. Het bedrijfje wordt in de garage achter het huis gehuisvest, maar die werkplek is een paar jaar later al te klein. Het bedrijf verhuist in 1981; het blijft groeien en in 1983 wordt er weer verhuisd om vervolgens weer twee jaar later op de huidige locatie in een Romneyloods te belanden, die vier jaar geleden vervangen is door het huidige complex. In 2009 wordt Hydrosta opgericht, een naam samengesteld uit Hydro en Sta(m).

In zijn voordracht geeft Leo Stam ons op een enthousiaste wijze inzicht in wat zijn bedrijf doet en wat de visie daarachter is. De missie van zijn bedrijf (’Alles in het werk stellen om zoveel mogelijk hydrauliek af te zetten naar de markt’) krijgt gestalte via z’n groothandel in hydraulische componenten, het ontwikkelen van eigen hydraulische en elektronische componenten en het aanbieden van complete systemen. Omdat voor de aansturing van de toepassingen steeds meer voor hightech elektronica wordt gekozen, heeft hij in het Duitse Bochum een eigen bedrijf voor het maken van elektronicacomponenten. Gaat de uitspraak van Stam senior (’Liever een dubbeltje verkoop dan een kwartje werk’) misschien op, het werk wordt hier ook zeker niet geschuwd. Een eigen ontwerpafdeling, eigen fabricage van componenten en systemen, een testbank, een servicedienst én een eigen demonstratieboot, De Zwarte Leeuw, voor de deur.

Na het overhandigen van het KNMC-schildje ter herinnering aan ons bezoek, lopen we het bedrijf door. We zijn onder de indruk van hetgeen we zien. Reinier Nuyens moet dan ook continu ’duwen’ om niet te veel uit de tijd te lopen. O ja, wat denkt u van een door het bedrijf ontwikkeld duikbootje – een glazen ei op carbon drijvers – dat 72 uur onder water kan varen, maar waarmee je ook gewoon boven water varend alles onderwater kan zien? Bedoeld voor eigenaren van een megajacht. Het wordt momenteel in Kroatië gebouwd en zal volgend jaar september op de Monaco Boatshow te zien zijn. Innovatie troef dus hier in Zwartsluis, maar hoe kan het ook anders met een ’baas’ die ‘s avonds thuis liever achter zijn CAD-systeem zit dan voor de televisie!

Holterman

In colonne gaat het vervolgens naar Hotel Zwartewater waar we in de goed verwarmde serre genieten van het lunchbuffet. Na afloop daarvan is het een kort maar mooie ritje langs het Meppelerdiep naar de tweede excursieplaats, Holterman Shipyard aan de Zomerdijk in Meppel.

We worden in de showroom ontvangen door Robert Holterman. Hij doet dit met een Beerenburgje. Een prima drankje bij dit weer! Holterman is vooral bekend van de Govenor jachten in de range van 50 tot 90 ft, maar, zo deelt Robert Holterman ons mee, aan een nieuwe modellenlijn wordt ook gewerkt.

Na een korte moeizame periode te hebben doorgemaakt, zit het bedrijf weer in de lift en zijn de activiteiten uitgebreid met een scheepsmakelaardij en een refitafdeling. Dat laatste zien we tijdens de rondleiding in Hal II, waar twee schepen klaar liggen om gerefit te worden. In deze tijd, waarin de nieuwbouwopdrachten niet voor het oprapen liggen, is dit een belangrijke activiteit van de werf. Trouwens ook andere projecten die gerelateerd zijn aan de vakkennis van de medewerkers worden aangepakt. Een voorbeeld daarvan is het inrichten van wooncontainers voor booreilanden. In éen van de hallen zien we er twee van staan. Ook wordt een oude praam in opdracht van de Amsterdamse rederij Lovers omgebouwd tot de eerste open rondvaartboot. Over enige tijd zal die in zijn majestueuze oranje kleur als Dikke Jonnie door de Amsterdamse grachten varen.

Maar er is ook nieuwbouw. Momenteel is er één 50 ft casco in aanbouw bij De Boer in Harlingen en zien we een Govenor 60 ft in aanbouw. Het wordt nog even hard doorwerken aan dit schip want de oplevering staat voor 1 april gepland. Ondanks het gure weer gaan we toch nog even naar buiten om het buitengebeuren van de werf te bekijken, de overdekte ligplaatsen en de bijgelegen haven van de werf. Weer binnen nog een gezellig samenzijn waarbij Bas Groenenboom ook Robert Holterman het inmiddels bekende KNMC-schildje overhandigt als dank voor de prettige ontvangst en het gebodene. Zo tegen half vier breken we na een zeer geslaagde en goed georganiseerde dag op en trekken huiswaarts.

Ron van Akkeren

Reacties zijn gesloten.