Aanlooptocht Zuidwest

Met ’Koning Sjakie’ en ’Koningin Marthima’ naar Amsterdam

Met eenentwintig schepen melden we ons op deze dinsdag bij Jacques van Ruiten, de Opperbotenstalmeester van (nu nog) de Koningin. Hij staat rustig op de kade van het Princessepaviljoen en benut de marifoon om wat goede aanmeeradviezen te verstrekken.

De sfeer zit er direct al goed in omdat Mart van Diemen ons allemaal uitnodigt voor een borrel bij hem aan boord. Dat is niet tegen dovenmansoren gezegd, want in no time zit zijn achterdek vol met vrouwen en zijn voordek vol mannen. In een Islamitisch land als het onze is dat natuurlijk gebruikelijk. Mart heeft een groot schip en ik maak even van de gelegenheid gebruik om de boel te bekijken. Nogal indrukwekkend; prachtig stuurhuis, liefst vier motoren en een kanarie als gasdetector.

Jacques, hierna ’Sjakie’ te noemen, zegt dat zijn vader altijd zei: ’Zorg dat je vrienden hebt met een grotere boot dan jij.’ Al die mooie vrouwen op het achterdek doen mij aan mijn jeugd denken. Hoe zou ik dat vroeger hebben aangepakt? Nu zou ik zorgen voor een Björn Borg onderbroek die minstens vier centimeter boven het maaiveld uitsteekt. Toen hadden we ’brylcream’ en ’vetkuiven’. Om klokslag zes uur zetten wij ons weer op z’n Paasbest in beweging naar restaurant Plasmeijer, alwaar het borrelen wordt voortgezet. Er wordt zelfs alweer gezongen door een deeltje van het Schipperskoor met begeleiding van een gitarist. Na het nuttigen van een heerlijk diner, begeleid door zachte muziek van een schattig meisje met een echte harp, wenst ’Sjakie’ ons welterusten en doet de mededeling dat hij ons de volgende morgen om tien uur verwacht op het parkeerterrein. Daar zal een bus klaar staan om ons naar een nieuwe bestemming te vervoeren: een orchideeënkwekerij in de Kwakel.

Bij aankomst op de moderne orchideeënkwekerij van Maurice van der Hoorn worden we de volgende ochtend van harte welkom geheten. Ultra moderne systemen waarbij warmte in de zomer wordt opgeslagen voor in de winter en kou wordt opgeslagen voor in de zomer. De energiewinst: 40%! Als je dit enorme bedrijf ziet, lijkt het alsof je eigen bedrijf de kleuterperiode nooit is ontgroeid. Bij het bezichtigen van het ketelhuis waan je je in de machinekamer van een Star Trekruimteschip. Hierna naar de rozenkweker Wim van Diemen, inderdaad een broer van de legendarische MvD van de KNMC. Hier worden 8,5 miljoen rozen per jaar gekweekt met als grootste activiteit: stekken, snoeien en nog eens stekken. Hier zijn een aantal ietwat menselijke robots actief die 24 uur per etmaal bezig zijn het routinewerk uit handen te nemen. Maar liefst 700.000 stekjes potten in de week. Niet rusten niet plassen en nooit naar Mac Donalds voor deze helse machientjes. Zielig hoor! Lampen van 10.000 lux zorgen ervoor dat die arme plantjes, (familie van de plofkippen?) nooit kunnen slapen.

Rond de klok van drie verzoekt onze Jacques ons zich in twee konvooien richting Kaag te begeven. In Jachthaven ’Kaagdorp’ aan de Ringvaart worden we door behulpzame havenmeesters wat verder van elkaar gestationeerd. Sommige grote schepen lopen hier en daar een beetje vast of kunnen niet bij de kant komen. Als alles is opgelost, gaat een ieder zijns weegs. Jen en ik komen in een pittoresk restaurantje, waar het Indische avond is en vooral erg lekker en goedkoop.

Tien voor tien klinkt weer de vertrouwde stem van ’Sjakie van de Chocoladefabriek’ (of waren het erwten?). Hij vertrekt met het eerste konvooi van tien schepen naar Haarlem. Theo Spiegeler wordt als Bezemboot ingezet vanwege zijn grote kennis van motoren. Wij behoren tot het tweede konvooi en zullen aan het lijntje gehouden worden door Harm Smidt, die onze Milanese Nachtegaal wordt genoemd vanwege zijn prachtige Sailorstem. Dat die meneer de ’Vogel’ kan zingen, dat vinden we niet vreemd. Maar een Smidt? Maar dit terzijde. De Orion van Henk van Dorp is nu onze Bezemboot. Mart en Gerda van Diemen blijven liggen vanwege hoogtevrees. De reis verloopt voorspoedig, brugwachters werken mee en het weer valt niet tegen. Het is wel erg koud als we afmeren aan de mooie kade tegenover het havenkantoor in Haarlem. Een aantal van ons bezoeken de binnenstad die op tien minuten lopen ligt. Ik ga zelf voor een zak Vlaamse Frieten. Helaas breek ik hierbij een kies, hetgeen mijn humeur geen goed doet met nog zoveel dagen voor de boeg.

Om half vijf staat de bus klaar die ons naar stoomgemaal Cruquius zal vervoeren. Aldaar een prima rondleiding gekregen en we staan allemaal verbaasd te kijken naar wat de technische luitjes in die tijd al in hun mars hadden. We verlaten het gemaal naar het ernaast gelegen theehuis en ik zie een prachtige gelegenheid om een groepsfoto te maken. Dat krijgt later altijd veel waarde en geeft een gevoel van saamhorigheid. Laten de meesten nou geen belangstelling hebben. Dat heb je met die oudjes, ze zijn moe en smachten naar een borrel. ’Wacht maar’, zegt Joop Dreef, ’totdat ze wat gedronken hebben’. En hij krijgt gelijk. ’We gaan nu de groepsfoto maken’, hoor ik plotseling roepen. Met hoge snelheid drie tafels naast elkaar gezet en ik jaag het hele zooitje op een hoop. Sommigen luisteren ook nog zelfs! Na genoten te hebben van een prima barbecue is het alweer tijd voor Koning ’Sjakie de Vierde’ om afscheid te nemen van iedereen die aan deze korte Toertocht hebben meegedaan. Hij bedankt de medewerkers, krijgt zelf zoals dat hoort ook nog wat in zijn schoen en we stappen voldaan en tevreden naar onze bus.

De laatste lootjes. Onze Opperwaterpadvinder (mooi scrabblewoord) gaat ons vandaag heel afleveren de Amsterdam Marina. Dat gebeurt in twee konvooien, via de Spaarndammersluis. Het verloopt allemaal voorspoedig, maar in die haven heerst enige chaos. Mijn ligplaatsnummer bijvoorbeeld, bestaat niet meer. Maar het komt na veel vijven en zessen altijd goed bij de club. Zo ook nu. Via het Openingsfeest gaat het nu op naar de Kroningsdag. Niets nieuws onder de zon voor de Aanlopers van Zuidwest. Voor ons allemaal was het deze hele reis al: ’Koning Sjakie de Vierde’ en natuurlijk de sterke vrouw aan zijn zijde, ’Koningin Marthima’. Namens iedereen, nogmaals bedankt!

 

Paul Graafland

Reacties zijn gesloten.