Aanlooptocht Oost

En dat allemaal in Meppel!

’Allemaal verzamelen in Elburg op donderdag 17 april 2014 voor de Aanlooptocht naar Almelo en vooral vergeet de fietsen niet! De aanwijzingen zijn duidelijk.

Wij kennen een paar deelnemers een beetje van de Toertochtleiders samenkomst in 2013, maar eigenlijk wordt het kennismaken met iedereen. Wij komen uit de haven Flevostrand aan het Veluwemeer, dus dat is alleen oversteken. Maar ingeschreven voor Oost want daar gaan we tezijnertijd wonen en de boot ligt toch meestal in Lemmer.

De ontvangst ’s middags door Theo en Ineke van Catz is allerhartelijkst. Gelijk veel helpende handen om een lijntje aan te nemen en ons goed neer te leggen in Elburg. Kennis maken bij hen aan boord en gelijk de beurs vullen. De penningmeester komt wat later dus nu mag Theo toch even de dubbelfunctie vervullen en op de centen zitten. We krijgen van Theo en Ineke een zeer goed boek over de Drentse waterwegen en omgeving dat een voorbeeld mag zijn voor andere provincies. Na het natje en droogje aan boord (zelfs met haringen) toch nog haasten om op tijd in het restaurant Achter de Poorte te komen dat slechts op loopafstand van de haven ligt. Lekker menu met heerlijke wijn. Er worden direct wat rollen verdeeld door Theo: verhaaltje schrijven, foto’s maken, wie eet met wie op de tombola van komende dinsdag en meer van dat soort praktische zaken.

Onze Kastos is in Sneek vorige week opnieuw aan de onderkant geschilderd (vijf lagen met tien jaar garantie!) maar heeft waarschijnlijk nog een pleister over zijn oog. Toch wel handig om de diepte ook onderweg te meten. In Elburg dan maar even het water uit om dat ding er af te laten halen. Dat kan echter pas op vrijdagmorgen voor ons vertrek. Zo gezegd zo gedaan en de schilder is weer wat liftkosten armer. Het palaver hebben we gemist door dit werk maar het is gewoon een kwestie van aansluiten op weg naar de Roggebotsluis. Daar worden we opgewacht door Jan en Zwaan Bos die elk schip verrassen met een Kamper Slof, info over Kampen en een lief briefje. Zij blijven bij Sail Kampen in deze periode maar laten zien dat ze graag de tocht hadden meegemaakt. Leuk voor ons om zo kennis met elkaar te maken en weer een signaal dat de KNMC een echte vereniging is. Op Goede Vrijdag naar Zwolle centrum om te gaan liggen in het Maagjesbolwerk. Dicht bij de winkels, maar die sluiten al om 18.00 uur. Van Herman onze penningmeester begrijpen we dat het budget niet belast zal worden, want voor 1 mei is het nog geen seizoen en dus is er ook niemand om te innen. Het is er dan ook volle bak in de haven want naar goed Hollands gebruik profiteren we daar van.

Zaterdag door naar Meppel. Langzaam varen want de brug gaat pas weer om 13.00 uur draaien. Heerlijk kunnen genieten van het mooie Zwarte Water en het Meppelerdiep. Zeer aan te bevelen om daar rond te varen. De elektra voorziening is niet perfect maar met hulp van de havenmeester krijgen we uiteindelijk een doorlopende voorziening voor twee dagen en hoeven we niet telkens muntjes weg te brengen. Hier begint het feest voor ons echt. We worden rond 19.00 uur opgehaald door een treintje met twee wagons voorzien van een technisch hoogstandje (laatste wielen volgen hetzelfde spoor als de eerste wielen). De machinist laat het zien door over een parkeerplaats tussen de auto’s door te slingeren zonder iets te raken. De eerste (klas) wagon achter de trekker geeft meer comfort dan de hevig schommelende tweede (klas) wagon. We gaan op weg naar Las Vegas op het industrieterrein, maar dat zien we pas bij aankomst. Ontvangen in Studio Gala door spannend geklede dames en begeleid door hen naar een tafeltje aan het podium! Tijdens het diner wordt er door bevallige dames als in een nachtclub gedanst, is er een optreden van een kopie van Hans Klok (uiteraard met mooie assistentes die niet blijken te zijn doorgezaagd), is er een zeer lenige circusartieste en een zanger en zangeres met fantastische songs die we allemaal goed kennen. Ongelooflijk dat daar aan te treffen en ik zou elke weddenschap daarover op voorhand verloren hebben. Het is een heel erg leuke avond geworden tot midden in de nacht. Voor herhaling vatbaar en ieder aan te bevelen (www.showavond.nl). En dat allemaal in Meppel!

Eerste Paasdag krijgen we van Catz en Co een paasei uitgedeeld door twee mooie Paashazen van de Florentina. Sommige deelnemers willen dat voor later bewaren maar ze plaatsen het helaas aan boord in de zon… We hebben nu eenmaal vooral prachtig weer tijdens de tocht met slechts af en toe wat hemelwater. Een dag later is het ei nog maar een eitje. Nog steeds in Meppel en wat te doen? Geen probleem voor Theo en Ineke: ’We leren jullie schilderen’. ’s Middags aan de gang met Rob Ross technieken. Het schuiven met een mes van verflagen, wat klodders verspreiden, slechts even aantippen met een kwastje en zie daar de een na de ander wordt steeds trotser op dat berggezicht met sneeuw er op, in de zon en in de schaduw, met een meer er voor, wat bomen en zelfs gras. Kunstenaars in een oogwenk. Allen krijgen het schilderij in een pizzadoos mee naar huis waar je je kan presenteren als kunstschilder. En dat allemaal in Meppel! Wederom geslaagde happening. ’s Avonds uit eten met bijna alle deelnemers in De Toekomst, een tent waar het onmogelijke mogelijk wordt gemaakt. Nog nooit zo’n uitgebreide keuze gezien aan voor- en hoofdgerechten als daar, waar je voor een vaste prijs uit kan kiezen zoveel als je wilt. Je kan er wel een paar dagen blijven om alles te proeven en dat voor een zeer schappelijke prijs. En dat allemaal in Meppel! Het visitekaartje is door deze plaats op verrassende en zeer positieve wijze wel afgegeven.

We hebben nu met de Kastos vijf Toertochten meegemaakt in een periode van nog geen twee jaar en het bevalt ons uitermate goed. De Toertochtleiders zijn echt verschillend, maar wel kundig. Wat ze allemaal overkomt is het harmonica effect in het konvooi dat net zo werkt als in een file op de rijksweg. Roept Theo om op 11 km te zitten, komen wij op de zevende plaats net op 7 km per uur uit. Mart van Diemen is diverse keren de bezemboot en ligt onderweg soms bijna stil. Maar met zijn vier motoren is het verschil natuurlijk zonder bezwaar zo ingelopen.

In een tocht vorig jaar hebben we deels onze eigen weg moeten vinden. Prima oplossing voor de ruimere wateren. Met al die bruggetjes en sluisjes onderweg naar Almelo moet je wel achter elkaar aan. Hoewel? We hebben één dag zelf moeten varen omdat we tussendoor even elders moeten zijn. Geen slechte zaak om dan door een mooie Drentse begeleid te worden door al die vaarten zonder enig oponthoud.

Op Tweede Paasdag naar Echten, vlakbij Hoogeveen. Onderweg hebben we een konvooi van Noord voorrang verleend. Zij gaan deze dag verder door naar Noordse Schutsluis. Een tweede konvooi van Noord komt ook nog achter ons aan met in hun kielzog de Giovanni. Ze komen in Echten met hoge snelheid voorbij want ze hebben nog wat afstand te overbruggen. Het is een drukke boel op de kleine wateren en ook in de kleinere sluizen. Veel rekenwerk onderweg om de sluizen te vullen met zoveel mogelijk schepen. Bij aankomst in Echten blijkt de fietstocht ingewisseld voor een high tea met scones. Lopend langs de plaggenhut met poepdoos op het smalle weggetje met veel verkeer naar een statige villa uit 1914, ooit gebouwd voor de adellijke familie Van Holthe tot Echten (ja, ja!). Het is lekker en ook nog maagvullend. Dat belooft wat voor de rustige avond. De Kastos heeft de tombola bij de Oosterhesselerbrug van de volgende dag ingeleverd door uit eten te gaan met haar gasten. Wij moeten tenslotte de volgende dag om 12 uur in Hoogeveen zijn om met een gehuurde auto terug te gaan naar Biddinghuizen voor een helaas niet te missen vergadering. De schrijver heeft daardoor net als Peter en Renée (ook belangrijke happening elders) de succesvol verlopen tombola (voorgerecht bij de een, hoofdgerecht bij een ander aan boord) helaas gemist.

De Aanlooptocht voert ons door verschillende vaarten met nauwelijks diepgang en smalle doorgangen van bruggen maar alle schepen kunnen er doorheen. Wel veel verval in de sluizen van soms wel bijna zes meter. Maar met rustig bezig zijn gaat alles vanzelf en goed. Hard varen gaat niet in zo’n omgeving. Zeker niet met een luxe motor met platbodem. Bij een beetje vaart trekt de boot scheef door het water. Maar het is geen straf om te kunnen genieten van de omgeving, de Nederlandse veestapel en alle dorpjes en soms mooie huizen langs de waterkant. Over het algemeen hebben we gezellige bediening gehad van alle sluis- en brugwachters en worden we goed begeleid door hen van bruggetje naar bruggetje. In de sluis naar Overijssel krijgen we een kaart van de tocht naar Almelo. Blijkt nodig ook, want Navionics en andere systemen kennen Overijssel alleen maar als zandvlakte. Mag wel eens een goede kaart van komen. PC Navigo laat wel zien hoe de waterwegen lopen in deze provincie.

Op woensdag 23 april varen we naar Coevorden. Enerzijds het konvooi onder leiding van Catz & Co en anderzijds de zelfstandig varende Kastos en Lady Dumoulin die later volgen. Het is een prima verlopen tocht waarbij Peter en Renée de pech hebben dat de brugwachters klok kunnen kijken en dat ze dat in Coevorden vooral ook willen doen. Om 17.00 uur sluiten, ook al ben je vijf minuten later en anders wel bij de groep! Het is loopafstand maar toch jammer. Het sluitingsdiner hebben we geheel in stijl van de omgeving van Kasteel Coevorden gehouden. We liggen bijna voor de deur. Geen verkeerd diner en ook nog eens met heerlijke wijn. Een fijne afsluiting van een tocht door een bijzondere omgeving.

We hebben een dagje eerder dan op de echt laatste dag afgesloten, maar dat is alleen maar handig om te voorkomen dat het in Almelo lastig zal worden. Tenslotte komen we daar in de handen van Oeds Gesman. We zijn als laatsten in Almelo, maar liggen op een goede plek. Dat is vooral bij vertrek weer handig want de laatsten zullen de eersten zijn. Of het zo gepland was, weet ik niet maar met zo’n goede organisatie als van Catz & Co rekent Kastos daar gewoon maar op. Volgende keer weer en dan gaan we wellicht ook fietsen!

Bernard Tijs

Reacties zijn gesloten.