Aanloop- en Retourtocht Noord

Gegarandeerd mooi weer, elke dag een graadje erbij…

Het verzamelen is in Heeg- Heegerwal; alle schepen komen ook daadwerkelijk aan. Altijd prettig. Het is een beetje koud, maar door de mooie zon hebben wij een lekkere Aanloopdag gehad. Alle boten hebben, ook door de goede organisatie van Joop Helder een mooie ligplaats gevonden. Joop vindt zelf ook nog een verslaggever. Die is nu gevonden: Susanne moet (wil) het doen. Een Oosterbuur uit Gelsenkirchen. Dus als de Nederlandse taal soms een beetje krom oogt…

Het kennismakingsdiner is in restaurant ’Jonas in den Walvis’. We blijken een nieuw lid in de groep te hebben en twee leden die voor de eerste keer meegaan. Heel leuk, dat deze leden nu kennis kunnen maken met de gezellige samenkomst van de clubleden. Daarna hebben wij van het heerlijke driegangenmenu genoten. Volgens het draaiboekje varen we naar Giethoorn. Zes uur varen. Na wat te hebben gerust houden we een steigerborrel. Om zeven uur trekt het voetbal de mannen naar de televisie. Het is ook koud genoeg geworden om naar binnen te gaan. De volgende dag varen we naar Kampen. Met gegarandeerd mooi weer, zegt de Toertochtleider. De Telegraaf belooft elke dag een graadje erbij. Ook mooi. We meren af in de Buitenhaven van Kampen. Er zijn nog twee KNMC-schepen bijgekomen: de Prins en de Theodora. Restaurant ’De Bastaard’ is ’s avonds ons doel. Het staat bekend om z’n geweldige porties spareribs. Niet voor niets!

We mogen uitslapen. Want we vertrekken de volgende ochtend pas om 10.00 uur naar Harderwijk. Het regent, maar het is niet meer zo koud, inderdaad, een graadje erbij. Wij varen de IJssel af door het Ketelmeer en het Vossemeer in de Roggebotsluis. Op het Veluwemeer, kijkt de zon nieuwsgierig door de wolken. In Harderwijk komen ook de ’Lugero’ en de ’XQ’s Me’ erbij, we zijn compleet. We gaan naar restaurant ’De Admiraal’ om er van een lekker drankje en bitterballen te genieten. Eiso Vos is er ook bij. Met accordeon. Met dank aan meegebrachte liedteksten zingen wij uitbundig mee. Een prettige afsluiting van deze dag. De volgende dag varen wij bij mooi weer in twee konvooien verder naar Eemhof, een nieuwe jachthaven tegenover Spakenburg. Er is tijd genoeg om door het recreatiegebied en Center Parcs te wandelen of in de ’Centerwinkel’ boodschappen te doen. Om vijf uur ontmoeten we ons bij de ’Brasserie Zuiderzoet’ om er een steigerborrel op het terras te genieten. Daarna volgt binnen een lekker diner.

Op donderdag verlaten wij de Eemhaven, richting Weesp. Het weer is betrokken. Het gaat door het Markermeer naar de Vecht. Na een wachttijd voor de zeesluizen van Muiden en schutten komen wij vlot verder. Alleen schepen, die niet onder het vaste gedeelte spoorbrug Weesp door kunnen, moeten nog een keer wachten. Er zijn nog drie bruggen in Weesp en het gaat maar langzaaam verder. Zo hebben we alle tijd dat feestelijk versierde dorpje te bekijken. We kunnen aan de kant van het kanaal Smal Weesp afmeren. Nou is er tijd voor een middagslaapje of een wandeling naar de dorp om proviand aan te vullen of om een ijsje in de zon te eten. Ook gaan enige dames naar de kapper, omdat zij voor het kroningsfeest voorbereid willen zijn. Om vijf uur verzamelen we ons voor de laatste keer om een borreltje en hapjes te nemen. Het wordt weer heel gezellig. Eiso begeleidt ons weer graag bij het zingen. Dat doen we nu in de warme zon.

Het is vrijdag, de laatste dag van de Aanlooptocht. En het is koud en regenachtig. Wat is er met de weervoorspelling? Na de dagelijkse begroeting geeft Joop ons een nieuwe indeling voor de voortzetting van de reis aan. Wij vertrekken nu in drie konvooien met een afstand van een kwartier. Op weg naar de gloednieuwe Amsterdam Marina. Met behulp van de plattegrond proberen we onze ligplaats te vinden. Helaas is het nummer aan de ligplaatsen vanaf het water uit niet te zien, heel moeilijk, vooral als het regent. De ijverige Cock Pleijster helpt ons binnen. Eindelijk kunnen we vastmaken. Het is heel druk omdat ook veel andere deelnemers willen afmeren en hun ligplaats zoeken. Om kwart voor vijf komen wij bij de haveningang bij elkaar en wandelen we met zijn allen naar het restaurant ’IJ-kantine’. Daar drinken wij eerst op de gezondheid van het nieuwe kleinkind van Ron en Toos een borreltje. We zitten hier in een belangrijke ruimte, de oude kantine van de in 1984 gesloten NDSM Werf. Nu is het een vrolijk en eigentijds ingericht restaurant-café. Nadat wij aan de gedekte tafels hebben plaatsgenomen en een keuze uit het driegangenmenu hebben gemaakt, beginnen we met ons sluitingsdiner. Helaas kunnen niet allen met genot eten, het vlees is taai. Daarna moeten we afscheid nemen van een deel van onze meevarenden. Zij gaan niet mee terug, omdat ze naar huis moeten of met een andere tocht verder gaan. Onze Toertochtleiders hebben nu vakantie tot één mei. Veel plezier in Amsterdam!

Onze Retourtocht begint op woensdag 1 mei, direct na alle festiviteiten rond het Openingsfeest en de Kroningsdag. Er staat een koud windje, maar het is wel zonnig. We vertrekken met tien schepen. De Vr. Janny heeft zich bij ons aangesloten en gaat mee naar Spakenburg. Het duurt even, maar dan hebben de kleinere schepen de grote boten gevonden en kunnen we op pad. We gaan het Binnen IJ op en varen richting Oranje Sluizen. Om tien uur zijn acht schepen geschut, we moeten nog even wachten op de Lugano en de Wijbrigje. De lijnen zijn klaar en de stootkussens binnengehaald als de Notre Desir de kussens juist weer buiten hangt en langzamer wordt. De Toertochtleider is zonder motor en marifoon. De Prins vaart met de Notre Desir als sleep naar de buitensteiger van de WSV Zuiderhaven. We blijven er met de Nanni bij. Klaus denkt misschien te kunnen helpen. En dat kan hij. Omdat de mecanicien pas de volgende dag kan komen, gaat Klaus aan de slag. Hij legt een noodleiding op een andere accu, zodat de Notre Desir haar vaart naar Spakenburg drie uur later kan voortzetten. Daar zal het schip de volgende dag worden gerepareerd.

Ondertussen heeft Dicky met De Prins de catering service overgenomen en zorgt voor koffie en vers gebakken broodjes. Ook de Nanni wordt verzorgd. Iets na half vier varen we verder, om tien over zeven zijn we in Spakenburg. Maar waar is het comité om ons te begroeten? Na een belletje met onze ’vrienden’ is het duidelijk: zij zijn bij de Chinees. Een beetje opfrissen en we gaan er samen ook naar toe. Na deze lange dag genieten we van het eerste borreltje en kunnen we er ook gauw lekker eten. Ook wordt het gezelschap verrast door Susanne. Zij heeft voor iedere scheepsvrouw een klein oranje kroontje gehaakt, een herinnering aan de Kroningsdag. De volgende dag is een welkome rustdag. De mecanicien komt ’s middags en repareert bij de Notre Desir de elektriciteitsvoorziening en bij De Prins de ruitenwissers. Op vrijdag komt de weersverwachting uit. Wij hebben warm mooi weer. We vertrekken om 10.00 uur rustig naar Zeewolde, waar we zonder problemen voor restaurant ’The Harbour’ ligplaatsen vinden. Nu is er nog tijd voor een wandeling door het plaatsje. Terug bij ’The Harbour’ zitten we eerst lekker op het terras aan een drankje en daarna binnen aan een lekker menu.

De volgende dag vertrekken we vroeg naar Elburg. We willen daar wel leuk in de havenkom afmeren. Fokke gaat met de Elisabeth naar Harderwijk om daar met zijn koor op te treden. Hij wil zondag in Elburg weer aansluiten. We vieren het Bevrijdingsfeest in Elburg. Twaalf combineren dat met een bezoek aan de beroemde Chinees Hao Hua. De volgende ochtend worden we vroeg gewekt door de zon. De havenmeester is al bezig om de Vr. Janny C. te versieren met verjaardagswimpeltjes. Een verrassing voor Janny die vandaag haar 82ste verjaardag viert. We worden allemaal uitgenodigd in de ’Zilverzoen’ voor koffie met gebak. We zingen Janny toe en Rola spreekt een woordje en overhandigt het verjaarscadeau namens ons.

Na deze hele bijzondere start, hebben we een rustige vaart naar de Ketelhaven. Op het terras van het restaurant ‘Landsend’ genieten we van een gezellige borrel en een heerlijke uitzicht op het Ketelmeer. Binnen is er vervolgens een lekker diner georganiseerd. Maandag gaan we door naar Hasselt. We meren af in Jachthaven De Molenwaard’ waar De Prins de vaste ligplaats heeft. Het is een mooie rustige haven – stroom en water zijn op de steiger zonder kosten, het havengebouw is niet ver. Maar om proviand aan te vullen moet men een sportief mens zijn, of een fietser. De supermarkt is zo’n vijf kilometer van het haventerrein verwijderd. Voor Wiep, onze krantenvrouw, is de afstand naar het dorpje geen probleem. Vroeg in de morgen brengt zij of Tamme iedere dag bij wind en weer de krant. Dank je wel daarvoor.

Om vijf uur is het deze middag verzamelen. Stoeltjes en tafeltjes moeten we deze keer niet meebrengen – de havenmeester heeft alles neergezet. Het is een heel gezellig rondje en we zitten  langer dan gedacht in zomerse stemming. Op dinsdag 7 mei breekt alweer de laatste dag van onze tocht aan. Omdat de Beukerschutsluis tot een uurtje of één pauze heeft, vertrekken we nog een beetje later dan in het draaiboek is aangegeven. Tijd dus om de watertank te vullen, het schip schoon te maken en ook nog voor een kopje koffie. We varen het Zwartewater op en gaan dan het Meppellerdiep in naar de Beukerschutsluis. Schepen, die geschut zijn, varen door naar Giethoorn en meren af in de Jachthaven ’Zuiderkluft’. De Nanni moet tanken en maakt gebruik van het goedkopere pompstation in Giethoorn. Dat duurt even, zodat de Nanni het laast in de haven vastmaakt. Het zonnetje verdwijnt achter het wolkendek en de wind wordt krachtig. Jammer. Om 16.00 uur verzamelen we op de steiger, deze keer met een kopje koffie en gebak, om in alle rust de tocht te beëindigen. Joop geeft een resume van de zeventien bewogen dagen, die we met elkaar geweest zijn. Hij bedankt iedereen voor de gezellige tocht. De herinneringsplaatjes worden door Janny uitgedeeld . Ann-Alice bedankt namens de groep Joop en Janny voor de goed georganiseerde en gezellige tocht en overhandigt onze cadeautjes. We sluiten onze bijeenkomst en gaan ons voorbereiden op het sluitingsdiner.

Om vijf uur worden we opgehaald door een punter en varen we door Giethoorn naar het restaurant ’Grand Café Fanfare’. Joop heeft nog een verrassing voor ons: er is goed gecalculeerd en de drankjes zijn deze avond vrij. Na het lekkere verassingmenu hebben we veel plezier bij de optreden van het Giethoorns Mannenkoor ’De Flagellanten’. De punter brengt ons weer terug in onze haven. Het betekent het einde van onze tocht. We nemen hartelijk afscheid van elkaar: ’Tot de volgende keer’.