’Productconfrontatie’ als hoogtepunt

De KNMC is van 1907. Je mag zeggen dat de club inmiddels best wel een respectabele leeftijd heeft bereikt.

Op de bierbrouwers van Grolsch maakt die eeuw en nog een paar jaar echter totaal geen indruk. Volgend jaar wordt in Enschede het vierde eeuwfeest gevierd. Hoezo: een eeuwenlange traditie?

Zou je niet zeggen trouwens als je van de A35 af gaat en dat 26 hectare grote terrein van Grolsch opdraait. Fonkelnieuw is wellicht wat overdreven. Maar dat het er daar in Busselo, grenzend aan Boekelo, en dat alles in de schaduw van Enschede, nieuw en verzorgd en absoluut niet eeuwenoud uitziet – dat mag toch wel worden gesteld. Dat blijkt dan ook te kloppen. We hebben hier te maken met een in 2004 geopende nieuw gebouwde brouwlocatie die de oude vestigingen in Groenlo en Enschede heeft vervangen. Nieuwbouw die een lintje verdient, overigens. Want de meest efficiënte en meest milieuvriendelijke brouwerij van Europa ziet er absoluut tiptop uit.

Datzelfde geldt voor de Brouwerijtour zoals die deze vrijdagmiddag aan een kleine veertig KNMC’ers wordt aangeboden. Het programma dat wordt afgewerkt? Een filmpje vooraf, bezoekjes aan het brouwhuis, de kelder, de marketinghal, de afvullijnen, het magazijn (vol goed voor een weekvoorraad van acht miljoen liter!) en de beugelflesmontagelijn. Een en ander wordt afgesloten met het hoogtepunt van de tour: de ’productconfrontatie’ in het Brouwers-café. De pils, de lentebok, het witbier (Weizen) en de Radler – ze vinden gretig hun weg. Niet zo vreemd na een bedrijfsbezoek van al gauw anderhalf uur, waarbij twee kilometer dient te worden gewandeld. Daar krijg je wel dorst van. Dorst die precies op het juiste moment kan worden gelest. Want hebben we niet net deze ochtend geleerd dat de smaakpapillen rond half twaalf in de ochtend op hun best zijn? En hoe laat staat die confrontatie nu precies op het programma? Juist – de optimale omstandigheden zijn gecreëerd en er wordt optimaal genoten. Het algehele oordeel: niets mis met die confrontatie!

Tja, en dan dat bedrijf zelf. Duidelijk is dat er de laatste vierhonderd jaar aardig wat is veranderd sinds in Groenlo door Willem Neerfeldt het eerste bier is gebrouwen. De vele tienduizenden flesjes die hier elke dag weer worden gevuld bijvoorbeeld, het feit dat Grolsch tegenwoordig naar zeventig verschillende landen wordt geëxporteerd, maar ook dat het bedrijf tegenwoordig eigendom is van SAB Miller. Dat doet in 2007 een overnamebod dat niet kan worden geweigerd waardoor de werknemers van Grolsch er in één klap opeens 80.000 collega’s bij hebben. Best veel. Maar ook wel handig. Want zo goed gaat het op dat moment ook weer niet met Grolsch, ondanks of misschien juist wel door de investering van 277 miljoen euro in die nieuwe brouwerij. Niet veranderd? De beugelflesjes! Onhandig, duur, maar de door Theo de Groen in het leven geroepen flesjes: ze worden daar in de buurt van Enschede nog altijd gevuld en ook speciaal gemaakt. Of dat alles veel winst oplevert? In Amerika, zo leren we, doet één zo’n flesje in een beetje bar al snel elf dollar. Dus daar zit het wel goed. En verder? Ook het imago is heel wat waard, mag wel wat kosten. Dus gaan die beugelflesjes er niet uit.

Evenmin als de slogan ’Vakmanschap is Meesterschap’ ooit echt gaat verdwijnen. Die zo aansprekende reclamecampagne mag dan in 1982 (na vierentwintig jaar!) officieel zijn gestopt, ook daarna is die toevoeging intact gebleven. Terecht natuurlijk, als je nog steeds prijzen blijft winnen. Nog niet zo lang geleden, met het witbier, een World Beer Award. ’Winnen van de Duitsers, het blijft mooi’, weet de rondleider van dienst. ’Over smaak valt niet te twisten, wel veel te vertellen’. Het is een ander motto dat regelmatig voorbij komt. En natuurlijk vooral als het over bier gaat. Modieus aan één kant (in Nederland zijn alleen in 2014 alweer veertien nieuwe brouwerijen opgestart), maar problematisch aan de andere kant. In 1992 is men per hoofd van de bevolking in Nederland nog goed voor 88 liter bier per jaar. Anno 2014 gaat het om 72 liter. Of de mensen hier wellicht meer wijn zijn gaan drinken… Geen groeimarkt dus. Het is een reden waarom bierbrouwers tegenwoordig nog wel eens zachtjes willen klagen. De KNMC’ers bij Grolsch doen dat dus niet. Niet tijdens de rondleiding. En al helemaal niet tijdens die al gememoreerde productconfrontatie. Niks mis mee!

Reacties zijn gesloten.